De zorg is mensenwerk. Dat betekent dat er ook wel eens iets misgaat. Bent u ontevreden over uw zorgverlener binnen onze huisartsenpraktijk, bijvoorbeeld op het gebied van de kwaliteit van zorg, de bereikbaarheid of de behandeling? Probeer dit dan eerst samen te bespreken, hoe lastig dat soms ook is. U kunt een afspraak maken om dit te bespreken of u kunt het klachtenformulier invullen.
Heeft u een opmerking of klacht over onze huisartsenpraktijk? Probeer het eerst samen met uw huisarts te bespreken, ook al is dat soms niet makkelijk. U kunt hiervoor een afspraak maken via de assistent of, als dat niet lukt, het klachtenformulier invullen. Geef bij de assistent aan dat u een klacht wilt bespreken en extra tijd nodig hebt.
Klachtenformulier
"*" geeft vereiste velden aan
Komt u er samen echt niet uit of bent u ondanks eerdere stappen toch niet tevreden? Dan kunt u terecht bij de onafhankelijke klachtenfunctionaris van DOKh, een landelijk erkende klachten- en geschilleninstantie. Deze functionaris vangt uw klacht op, geeft advies en ondersteunt u zo nodig bij het schriftelijk formuleren van uw klacht.
Wanneer uw klacht duidelijk is, zoekt u samen met de functionaris naar een oplossing. Vaak wordt gekozen voor een (telefonisch) bemiddelingsgesprek, waarbij de functionaris tussen u en de zorgverlener bemiddelt om het vertrouwen te herstellen. U kunt zelf aangeven of u hiervoor openstaat.
Komt u er ondanks bemiddeling door uw huisarts en de klachtenfunctionaris echt niet uit? Dan kunt u een uitspraak over uw klacht aanvragen. Dit kan bijvoorbeeld om:
U kunt uw klacht dan indienen als geschil bij de Geschillencommissie Huisartsenzorg. Deze onafhankelijke commissie bestaat uit:
Het oordeel van de commissie is bindend, wat betekent dat u daarna niet meer naar de gewone rechter kunt gaan over hetzelfde geschil.
Let op: een geschil indienen kan alleen als u eerst heeft geprobeerd het probleem op te lossen via de klachtenfunctionaris.